Prekoncepce
  • O projektu
  • Prekoncepce ve vzdělávání
  • Publikace
  • Kontakt

Stručná charakteristika výzkumného projektu „Prekoncepce a miskoncepce vybraných sociálně patologických jevů u žáků základních škol“

V tomto výzkumném projektu byla pozornost věnována prekoncepcím a miskoncepcím žáků základních škol k vybraným sociálně patologickým jevům (problematice netholismu, gamblingu a náboženských sekt). Problematice sociálně patologických jevů (což je souhrnné označení pro jevy vyznačující se svou abnormálností, společenskou nežádoucností a nebezpečností) je ve výzkumném kontextu v České republice věnována značná pozornost. Sociálně patologické jevy ohrožují společenský vývoj z celé řady aspektů. Jsou přítomny v každé společnosti, s různou mírou výskytu a odlišným vnímáním jejich nebezpečnosti. Výzkumné a epidemiologické studie rovněž poukazují na kvalitativní proměnu sociálně patologických jevů. Z řady výzkumných nálezů je patrné, že sociálně patologickými jevy je ohrožena i značná část dětské populace, u které se rozvíjí nejen závislosti na psychoaktivních a psychotropních látkách, ale také závislosti nelátkové, nedrogové. V současné době se jedná zejména o patologické hráčství (gambling), o internetovou závislost (netholismus), ale také o závislost na destruktivní náboženské ideologii (fenomén náboženských sekt).

Nelátkové závislosti se v posledních desetiletích nevyskytovaly v evropském kontextu v takové míře jako v současné době. Po Sametové revoluci (rok 1989), která přinesla v Československé republice zásadní politické, ekonomické a společenské změny, registrujeme tyto nežádoucí jevy zejména v posledních 25 letech (stejně tak jako v dalších zemích bývalého východního bloku - např. Polsko, Maďarsko, Bulharsko či Rumunsko). Zmiňované jevy, které jsou v dnešní české demokratické společnosti všudypřítomné, přitom významně ovlivňují sociokulturní a další kontextuální determinanty na mikro, mezo a makro úrovni společnosti. Je nezpochybnitelné, že fenomén netholismu, gamblingu a náboženských sekt ohrožuje společnost, a tedy i vývoj a život dítěte. Sociálně patologické jevy se stávají součástí dnešní reality, utváří ji a významným způsobem se tak podílí (často neblaze) na socializaci dítěte (žáka). Proto je nutné s těmito jevy počítat a výzkumně se zabývat tím, jak jim rozumí právě žáci základních škol a co si představují pod těmito fenomény.

Empirická komponenta projektu byla ve své první fázi koncipována jako kvalitativní. Cílem této etapy bylo za pomocí audiovizuální techniky ověřit na vzorku cca 25 žáků základních škol možnosti a limity diagnostiky prekoncepcí a miskoncepcí vybraných sociálně patologických jevů a podrobně analyzovat interpretační rámce žáků o netholismu, gamblingu a náboženských sektách. Ve druhé etapě řešení empirické části projektu bylo realizováno hlavní výzkumné šetření. Cílem transverzální, kvantitativně orientované studie bylo zjistit, zda se liší prekoncepce a miskoncepce žáků základních škol k vybraným sociálně patologickým jevům z hlediska genderu a navštěvovaného ročníku. Výzkum byl realizován na 10 základních školách u 1144 žáků ve věkové kohortě 10–15let. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník a myšlenkové mapování. Výsledky výzkumu prokázaly statisticky signifikantní vliv genderu a navštěvovaného ročníku na kognitivní, konativní a afektivní složku žákovských prekoncepcí (blíže viz sekce ‘‘Odborné publikace jako výstup grantového projektu‘‘).

Upozornění

Obsah uvedený na těchto webových stránkách nesmí být reprodukován a šířen v listinné, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu autora stránek. Všechna práva vyhrazena ©.

Úvod > O projektu
© 2014 Všechna práva vyhrazena.
Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode
  • Úvodní stránka
  • Mapa stránek
  • RSS
  • Tisk
 
Vytvořte si vlastní web zdarma!
Moderní webové stránky za 5 minut
Vyzkoušet